محصولات شمش فولاد با کیفیت مجتمع فولاد نفیس ایرانیان

فولاد نرم از آهن ساخته می‌شود. این نوع فولاد جزو فولادهای آلیاژی محسوب نمی شود چرا که ترکیباتی همانند کروم، مولیبدن و عناصر دیگر در ساختار این فولاد وجود ندارد. فولاد نرم، یک نوع فولاد کربن دار است که مقدار کربن موجود در ترکیب این نوع فولاد بسیار کم است. میزان کربن موجود در این نوع فولاد بین 0.05 تا 0.25 درصد است در حالیکه درصد کربن موجود در ساختار فولادهای کربنی، معمولاً بین 0.30 تا 2.0 درصد است.
خواص یک فولاد به ترکیب عناصر آن بستگی دارد. فولاد در درون آب و روغن به سرعت خنک می شود که این موضوع یکی از خواص خوب فولاد است. علاوه بر این خاصیت می توان به خواص فیزیکی مناسب فولاد از جمله استحکام بالا، وزن پایین، دوام بالا، انعطاف پذیری و مقاومت در مقابل خوردگی نیز اشاره کرد.
فولاد ها در انواع و گریدهای مختلفی تولید می شوند. فولاد کربنی یکی از انواع فولاد است که حداکثر درصد وزنی کربن در آن 1/2 درصد است. با افزایش درصد کربن در ساختار فولاد امکان سخت کاری و میزان استحکام آن نیز توسط عملیات حرارتی بالا می رود. از طرفی این عمل سبب کاهش شکل پذیری فولاد می گردد همچنین افزایش میزان کربن سبب کاهش خاصیت جوش پذیری فولاد می شود. انواع فولادهای کربنی را می توان به طور کلی به سه دسته فولاد نرمه ( کم کربن )، فولاد کربن ملایم، فولاد کربن متوسط و فولاد پر کربن تقسیم کرد که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند.
• محتوای کربن در دسته فولاد کم‌ کربن کمتر از 15/0 درصد است.
• میزان کربن در دسته فولاد با کربن ملایم بین 15/0 و 29/0 درصد است.
• میزان کربن در دسته فولاد با کربن متوسط بین 30/0 تا 59/0 درصد است.
• محتوای کربن در دسته فولاد با کربن بالا 59/0 تا ۱.۷ درصد است.
همانطور که عنوان شد فولادها را می توان با توجه به خواص متفاوتشان در دسته بندی های متفاوت قرار داد. یکی از این دسته بندی ها فولاد نرم است که در زیر به توضیح آن پرداخته می شود. فولاد نرمه به فولادی گفته می ‌شود که میزان کربن آن بسیار پایین و نهایتا در حدود 17/0 درصد می باشد.
قابلیت جوشکاری و تراشکاری بهترین ویژگی فولاد نرم است که این فولاد را به یک انتخاب عالی برای مصرف کنندگان و کاربردهای مختلف تبدیل کرده است. فولاد نرم خواص مکانیکی ایده ‌آلی در ساختمان ‌سازی دارد، به ‌همین دلیل در این صنعت کاربرد بیشتری دارد. از فولاد نرم می توان محصولات مختلفی همانند نبشی، میلگرد، ناودانی، تیرآهن، و انواع پروفیل‌ ها در ابعاد و ضخامت مختلف تولید کرد.
فولاد نرم از نظر صنعتی در دو نوعst37 وst52 تولید می‌شود که هر کدام درجه نرمی متفاوتی دارند. عدد قرار داده شده بعد از حروف st در نامگذاری فولاد نرم نشان دهنده تنش نهایی فولاد است؛ به عنوان مثال، تنش تسلیم فولادنرم نوع st37 معادل ۲۴۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است و تنش نهایی آن برابر است با ۳۷۰۰ کیلوگرم، از این رو به آن فولاد ۳۷ نیز گفته می‌ شود. از طرف دیگر تنش تسلیم فولاد ۵۲ معادل ۳۶۰۰ کیلوگرم و تنش نهایی آن برابر با ۵۲۰۰ کیلوگرم است.
میزان نرمی در فولاد st37 بالا، جوش‌پذیری آن بالا و راحت است. فولاد st52، به دلیل داشتن عناصر مختلف، ساختار بلور ریزتری دارد که این نوع ساختار باعث افزایش مقاومت، جوش پذیری و انعطاف‌پذیری فولاد st52 شده است.
از طرفی به دلیل قیمت پایین فولاد st52 نسبت به فولاد st37 گاهی در ساختمان ‌سازی نیز از آن بهره گرفته می‌ شود. استفاده از فولاد st52 وزن سازه را نیز کمتر می ‌کند و مقرون‌ به ‌صرفه‌ تر است. لازم‌ به‌ ذکر است فولاد st52 هزینه جوش را افزایش می‌ دهد. در برخی موارد لازم است جهت بهبود مقاومت و استحکام سازه ترکیبی از فولاد st37 و st52 مورد استفاده قرار گیرد.
ویژگی های فولاد نرم
• آهن موجود در فولاد نرم در صورت عدم پوشش دهی مناسب، در معرض زنگ زدگی قرار می گیرد.
• مقاومت کششی فولاد نرم، نسبت به فولادهای کربنی بالا، پایین است.
• وجود مقدار ناچیزی عناصر آلیاژی به فولاد نرم باعث می شود این فولاد در مقایسه با سایر فولادها، مقرون به صرفه باشد.
• پایین بودن درصد کربن در فولاد نرم، باعث ایجاد قابلیت انعطاف، ماشین کاری و جوش پذیری بالایی در این فولاد می شود.
• درصد کم کربن در فولاد نرم، باعث افزایش خصوصیت فاز آهنی فولاد یعنی فاز فریت می شود و همین موضوع به خاصیت مغناطیسی فولاد کمک می کند.
• فولاد نرم دارای قابلیت بازیافت فولاد با همان خواص می باشد.
• فولاد نرم تقریباً می تواند به سیم های فولادی تا پانل های اتومبیل تبدیل شود، پس کار با این فولاد آسان است.
• ساخت فولاد نرم ساده است، بنابراین به راحتی می توان این فولاد را در اشکال و اندازه های مختلف ساخت بنابراین این فولاد فولادی در دسترس و شکل پذیری مطلوبی دارد.
• عدم شکنندگی در این نوع فولاد مشهود است.

قیمت شمش فولاد

پاسخ دهیدآدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده است * نام شما

شهرک صنعتی خرمدره - فاز توسعه ۲ - بلوار صنعت ۱۲ - مجتمع فولاد نفیس ایرانیان
© کلیه حقوق وب سایت برای شرکت محفوظ می باشد.